کالیبراسیون

کالیبراسیون میکرومتر

در این مقا‌له به چگونگی کالیبراسیون میکرومتر میکرومتر و نحوه‌ی کار و چگو‌نگی عملکرد آن پرداخته شده و توضیح داده شده است.

کالیبراسیون میکرومتر برای اندازه‌گیری دقیق قطعات بسیار ضروری است. میکرومتر یک ابزار سنجش دقت بالا، با حساسیت معمولی یک صدم میلی‌متر است. این دستگاه قادر به انجام اندازه‌گیری‌های بیرونی، داخلی و اعماق است، اما برای هر یک از این اندازه‌گیری‌ها فرم خاصی وجود داشته و هر ابزار محدوده اندازه‌گیری مختص به خود را دارد.

کالیبراسیون میکرومتر

اگر ابزار کالیبره شده باشد، می‌توان آن را با عمل فیزیکی روی میکرومتر کالیبره کرد. اغلب، میکرومتر با یک کلید مناسب برای اندازه‌گیری ارائه می‌شود. برای استفاده از حداکثر دقت قابل دستیابی توسط ابزار، مهم است که کالیبراسیون در یک محیط دمای کنترل شده انجام شود. این به دلیل است که فلزی که هم ابزار و هم بلوک مرجع از آن ساخته شده اند با افزایش دما منبسط می‌شود. سازندگان و تنظیم‌کنندگان در آزمایشگاه کالیبراسیون معمولاً مشخصات معتبر را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد معتبر می‌دانند.

روش‌های انجام این عملیات به نحوه ساخت میکرومترها بستگی دارد. به طور معمول می‌توان آن را به دو روش انجام داد.

استاندارد کالیبراسیون میکرومتر

تغییر موقعیت نسبی بین درام و میله: در این حالت درام روی میله پیچ شده و توسط یک مهره حلقه قفل می‌شود. با آزاد کردن مهره حلقه، می‌توان درام را پیچ یا باز کرد تا زمانی که درجه بندی آن به صفر برسد.

با تغییر موقعیت ضد بوش (در نتیجه مقیاس ثابت) نسبت به بدنه: در این حالت بوش شمارنده است که می‌توان نسبت به بدنه میکرومتر پیچ یا باز کرد.

کالیبراسیون میکرومتر شامل مقایسه مقدار اندازه‌گیری شده توسط استاندارد و مقدار میکرومتر با استفاده از روشی است که قابلیت ردیابی اندازه‌شناسی را با استانداردی که به طور رسمی توسط «دفتر بین‌المللی وزن‌ها و اندازه‌ها» (BIPM) به رسمیت شناخته شده است، تضمین می‌کند.

میکرومتر یک ابزار اندازه‌گیری برای کنترل ابعادی عناصر با عملکرد مترولوژیکی خوب در مقایسه با هزینه آن است. دستیابی به وضوح صدم در هر مقدار و مقیاس فیزیکی مانند دما، فشار، نیرو و… به دلیل اینکه نیاز به یک فناوری در ابعادی توسعه یافته‌تر از سایرین دارد، نیاز به سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد.

استانداردهای ابعادی معتبری برای کالیبراسیون میکرومتر استفاده می‌شود. کالیبراسیون میکرومتر باید یک عملیات برنامه ریزی شده باشد و نتایج آن باید بر اساس یک معیارِ پذیرش/ردِ از پیش تعیین شده تأیید شود.

شرکت کالیبراسیون فنی مهندسی کیفیت آسا لاوان یکی از وسیع‌ترین و رقابتی‌ترین حوزه‌ها را در کشور برای کالیبراسیون میکرومترها دارد. همچنین در شرکت ما کالیبراسیون دماسنج، کالیبراسیون فشارسنج، کالیبراسیون کولیس، کالیبراسیون فلومتر و… انجام می‌شود.

انجام کالیبراسیون میکرومتر، می‌بایست در مراکز معتبر انجام شود
انجام کالیبراسیون میکرومتر، می‌بایست در مراکز معتبر انجام شود

نحوه کالیبراسیون میکرومتر

کالیبراسیون میکرومتر برای اندازه‌گیری دقیق قطعات ضروری است. از آنجایی که تلورانس‌ها نسبتاً کوچک هستند، اگر ابزار اندازه‌گیری دقیق نباشد، می‌توانید بخش زیادی از مواد را هدر دهید. هر چند ماه یکبار، با کالیبره کردن می‌توانید از خطاهای دستگاه جلوگیری کنید.

کالیبره کردن میکرومتر با دقت بسیار بالا صورت می‌پذیرد
کالیبره کردن میکرومتر با دقت بسیار بالا صورت می‌پذیرد

دستورالعمل کالیبراسیون میکرومتر

در ابتدا آسیب به قسمت بیرونی میکرومتر را بررسی کنید. اگر آسیب قابل مشاهده باشد و میکرومتر از کار افتاده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد نیاز داشته باشد به صورت حرفه‌ای تعمیر شود؛ چراکه ارزیابی وضعیت، قبل از فرآیند کالیبراسیون ضروری می‌باشد. در مرحله‌ی بعد چرخش را بچرخانید و حرکت را از بازترین نقطه برای لمس دو سطح اندازه گیری شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که مسیر برخورد صاف بوده و هیچ قسمتی که میکرومتر به آن چسبیده نباشد وجود نداشته باشد. اگر مشکلی وجود داشت، میکرومتر را تمیز کرده و سعی کنید هر گونه زباله را با هوای فشرده خارج کنید.

زیرا ممکن است تراشه یا زباله‌ای در مکانی که میله اندازه گیری را حرکت می‌دهد گیر کرده باشد. سپس از یک بلوک اندازه گیری دقیق ۱ اینچی استفاده کنید و آن را بین دو سطح اندازه گیری قرار دهید. این بلوک‌ها معمولاً در محدوده + یا -.۰۰۰۰۱″ دقیق هستند. اندازه بلوک باید دقیقاً ۱ اینچ با استفاده از میکرومتر باشد. مقدار نشان داده شده را ضبط کرده و یادداشت کنید. با نوشتن چند اندازه، می‌توانید ببینید که میکرومتر چه عملکردی داشته و طول کامل آن در چه نقطه ای است.

از آچار موجود برای تنظیم مهره قفل کننده میکرومتر برای جبران مقدار خاموش استفاده کنید. اگر اندازه‌هایی که اندازه‌گیری کرده‌اید بزرگ‌تر از اندازه‌گیری‌های واقعی هستند، آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا داخل آن‌ها گرد شوند و اگر اندازه‌ها کوچک هستند، آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا اندازه‌گیری‌ها با هم منطبق شوند. به احتمال زیاد، اگر همه اندازه‌گیری‌ها ثابت باشند، تقریباً به همان میزان ثابت می‌شوند. اگر همه اندازه‌گیری‌ها در محدوده + یا -.۰۰۰۱ باشد، کالیبراسیون لازم نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا