کالیبراسیون

کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی

آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان در شهر اصفهان، خدمات برتر کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی را در سطح کشوری ارائه میدهد.

معرفی کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی

کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی گامی اساسی در جهت ارتقای عملکرد و دقت این تجهیزات به شمار می رود. زمانی که یک تجهیز الکتریکی را کالیبره می‌کنید اندازه گیری این دستگاه را با معیارها و استانداردهای جهانی تنظیم می کنید. با این کار خطای اندازه گیری این تجهیزات به صفر رسیده و می توان با اطمینان کامل به نتایج اندازه گیری های این دستگاه ها استناد نمود. کالیبراسیون یک حرفه تخصصی بوده و برای انجام آن باید کار را به افراد متخصص بسپاریم. آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان یکی از برترین شرکت های کالیبراسیون در اصفهان است که سابقه بالایی در امر تعمیر، تنظیم و کالیبراسیون انواع تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی دارد.

در ادامه مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی و استانداردهای کالیبراسیون در این حوزه آشنا نماییم. در این صورت اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه دارید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی در چیست؟

به کمک کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی، کیفیت و دقت اندازه گیری های ثبت شده توسط این تجهیزات مورد بررسی قرار می گیرد. تجهیزات الکتریکی معمولاً در طول زمان دچار خطا هایی در اندازه گیری خود می شوند. برای اطمینان از دقت عملکرد این دستگاه ها باید هر چند وقت یکبار با دستگاه های استاندارد کالیبر شوند. به کمک کالیبراسیون خطا ها و عدم قطعیت هایی که در فرایند اندازه گیری پارامترهای کمی الکتریکی وجود دارد کاهش یافته و کنترل می شود.

 کالیبره نبودن یک ابزار اندازه گیری الکتریکی برحسب جایگاهی که در مجموعه دارند، می توانند خسارت های جبران ناپذیری را بر سیستم متحمل نمایند. یک دستگاه الکتریکی حساس به جریان بالا را در نظر بگیرید، چنین دستگاهی می‌ تواند با کوچکترین اضافه بار به مدار دچار آسیب های جبران ناپذیری شود. حالا اگر دستگاه اندازه گیری جریان الکتریکی شما دقت لازم را نداشته باشد، شما از وجود آن اضافه جریان الکتریکی باخبر نخواهید شد. با این وجود کوچکترین اضافه بار به صورت کاملا نامحسوس باعث تخریب و مدار و یا تجهیزات الکترونیکی میشود.

کالیبراسیون انواع تجهیزات الکتریکی

کالیبراسیون چگونه انجام می شود؟

برای انجام کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی، دستگاه شما در برابر استاندارد های مرجع شناخته شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. این استاندارد های مرجع برای دستگاه کالیبراتور تعریف گردیده اند. این دستگاه بر اساس آن استانداردها تجهیزات الکتریکی شما را از نظر وجود هرگونه مغایرت با استانداردهای بین المللی اندازه گیری، بررسی می کند.

برای انجام کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی ابتدا دستگاه از نظر قابلیت و امکان انجام کالیبراسیون بررسی می شود. در ادامه دستگاه بررسی اولیه و عیب یابی می شود. در گام بعدی دستگاه روشن شده و به دستگاه کالیبراسیون متصل می شود. در گام بعد کالیبراتور برای بررسی دستگاه تنظیم شده و خطای دستگاه به کمک آن اندازه گیری می شود. در ادامه نتایج عدم قطعیت و دقت دستگاه کمی سازی شده و گزارش کالیبراسیون صادر می گردد.

مزایای کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی

کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد.

عملکرد بهینه دستگاه

با کالیبره کردن هر یک از دستگاه های اندازه گیری از عملکرد بهینه آنها در جهت اندازه گیری صحیح و بدون خطا اطمینان حاصل خواهیم کرد.

پیشگیری از خطای محاسباتی

زمانی که دستگاه شما به دقت کالیبره شده باشد، احتمال بروز خطای محاسباتی در آن به صفر خواهد رسید. همه ما به اهمیت محاسبات دقیق و بدون خطا واقف هستیم. خطا در محاسبات ممکن است باعث انجام تصمیم گیری های اشتباه و بروز ضررهای مالی و جانی شود.

افزایش سود عملیاتی

در یک واحد تولیدی اگر دستگاه ها با دقت تمام و بدون خطا کار کنند، هزینه های تولید بسیار کاهش یافته و سود خالص از تولید و فروش مواد مختلف افزایش خواهد یافت. اگر تجهیزات آن واحد تولیدی در محاسبات و اندازه گیری های خود دارای خطا باشند میزان تلفات در تولید افزایش خواهد یافت. با کالیبره کردن این دستگاه ها، میزان تلفات و هدر رفتن مواد اولیه کاهش یافته و سود عملیاتی افزایش خواهد یافت.

امکان تشخیص تجهیزات فرسوده.

با کالیبره کردن تجهیزات الکتریکی می‌توان این دستگاه ها را از این نظر که آیا می توان از آنها مجددا استفاده نمود، بررسی کرد. در صورتی که کارشناسان ما تشخیص دهند که تعمیر و کالیبراسیون این دستگاه دیگر توجیه اقتصادی و عملیاتی ندارد، این مورد را به شما گزارش خواهند داد.

استانداردهای کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی

شرکت های بزرگ بین المللی در سرتاسر جهان، استانداردهایی را برای کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی ارائه کرده‌اند. از جمله مهمترین آنها می توان به دو استاندارد iso و iec اشاره نمود. استاندارد iec در حوزه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی ضوابطی را در جهت ارزیابی این دستگاه ها در جهت بهره مندی از عملکرد بهینه وضع کرده است.

در کنار آن، استاندارد بین المللی iso وجود دارد که می توان گفت اکثر افراد با این استاندارد آشنایی دارند. استاندارد ایزو برخلاف iec محدود به حوزه برق نبوده و تمامی حوزه های علمی را شامل می شود.

یکی از استانداردهایی که در حوزه کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی به کار می رود، استاندارد ISO/IEC 17025 است. دستگاه های مختلف کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی بر مبنای این استانداردها تنظیم شده و در جهت بررسی وضعیت دقت و خطای تجهیزات الکتریکی به کار می روند‌.

کدام دستگاه ها باید کالیبره شوند؟

کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی محدود به چند دستگاه خاص نمی شود و به کمک آنها شما می توانید تقریباً از تمامی دستگاه های الکتریکی موجود در آزمایشگاه و تاسیسات خود را کالیبره کنید. در آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان خدمات کالیبراسیون انواع تجهیزات لیزری ارائه می شود. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مولتی متر های دیجیتال.

منابع تغذیه AC و یا DC.

انواع مقاومت ها.

ولت متر ها.

آمپر متر ها.

دستگاه های اندازه گیری توان.

اسیلاتور ها.

مولتی متر آنالوگ.

انواع خازن.

القاگرها.

تایمر ها و …

انجام کالیبراسیون هم می‌تواند در محل باشد و هم اینکه تجهیزات به آزمایشگاه مرکزی کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان ارسال شده و پس از اتمام کالیبراسیون، می توانید دستگاه خود را تحویل بگیرید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با تماس با شماره تلفن ۰۳۱۳۷۷۳۸۵۵۱ از خدمات مشاوره رایگان ما بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا