کالیبراسیون

کالیبراسیون ترانسمیتر دما

در این مقاله درباره‌ی چگونگی کالیبراسیون ترانسمیتر دما و نحوه‌ی کالیبره کردن این دستگاه در حالت‌های مختلف توضیح داده شده است.

ترانسمیتر دما چیست؟

ترانسمیتر دما عمدتاً در بخش صنعتی و با هدف تبدیل تغییرات ولتاژ یا مقاومت که به سیگنال‌های خروجی دیگر دما بستگی دارد،  توسعه داده شدند. از جمله این سیگنال‌ها، پالس ۴-۲۰ میلی آمپر و ۰-۱۰ ولت هستند. این سیگنال‌های نرمال شده را می‌توان توسط سایر دستگاه‌های الکترونیکی دریافت کرد. ترانسمیتر‌های دما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند دما را در محیط‌های خاص مانند اتاق‌های تمیز یا مناطق دیگر اندازه‌گیری کنند. برای این کار از یک کاوشگر دما یا یک سنسور یکپارچه استفاده می‌کنند. کالیبراسیون ترانسمیتر دما در شرکت کیفیت آسا لاوان به بهترین نحو انجام میگردد.

کالیبراسیون ترانسمیتر دما

ترانسمیتر‌های دما ابزارهای اندازه‌گیری هستند که مقدار دمای اندازه‌گیری شده توسط ترموکوپل، دماسنج مقاومتی یا سنسور تشعشع مادون قرمز را به جریان نرمال شده متناسب با دما تبدیل می‌کنند. به این ترتیب امکان انتقال سیگنال از راه دور بدون از دست دادن کیفیت اندازه گیری وجود دارد. آنها معمولاً در فرآیندهای کنترل صنعتی و تأیید با درجات مختلف، حفاظت یکپارچه می‌شوند.

ترانسمیتر دما یک ابزار اندازه‌گیری است که میزان دما را اندازه‌گیری می‌کند. بسته به شرایط استفاده و محدوده دما، نوع ترانسمیتر دما می‌تواند اشکال و ویژگی‌های بسیار متنوعی به خود بگیرد. برخی از ترانسمیترهای دما که امروزه در بازار یافت می‌شوند، می‌توانند دارای خروجی آنالوگ یا دیجیتال باشند. به این ترتیب علاوه بر خروجی آنالوگ برای کنترل، می‌توانند یک صفحه دیجیتال برای خواندن محلی را نیز داشته باشند. ترانسمیترهای دما به دلیل نسبت عالی کیفیت یا قیمت آن، بیشترین استفاده را در صنعت دارند. شرکت کالیبراسیون فنی مهندسی کیفیت آسا لاوان یکی از وسیع‌ترین و رقابتی‌ترین حوزه‌ها را در کشور برای کالیبراسیون میکرومترها دارد. همچنین در شرکت ما کالیبراسیون دماسنج، کالیبراسیون فشارسنج، کالیبراسیون کولیس، کالیبراسیون فلومتر و… به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود.

کالیبراسیون ترانسمیتر دما می‌بایست در نهایت دقت صورت پذیرد
کالیبراسیون ترانسمیتر دما می‌بایست در نهایت دقت صورت پذیرد

نحوه کالیبره کردن

الزامات برای دستگاه های استاندارد ترانسمیتر دما: به طور کلی، کالیبراسیون ترانسمیتر دما را می‌توان توسط دفترچه راهنمای ترانسمیتر دما بر اساس دستگاه‌های موجود انجام داد. اما برای اطمینان از کیفیت کار، برخی الزامات برای دستگاه‌های استاندارد در آزمایشگاه کالیبراسیون وجود دارد. طبق معمول، خطای دستگاه‌های استاندارد باید کمتر از ۱٫۵ خطای مجاز ترانسمیتر باشد و برای ترانسمیتر دمای سطح ۰٫۱%، خطا باید کمتر از یک سوم خطای مجاز باشد.

کالیبراسیون ترانسمیتر دما به صورت آنالوگ: در روش کالیبراسیون آنالوگ از جعبه مقاومت DC استاندارد برای جایگزینی سنسور دما که به ترانسمیتر دما متصل می‌شود استفاده می‌شود. سپس مقدار مقاومت جعبه برای اندازه گیری مقدار خروجی ترانسمیتر دما تغییر کرده و عیب‌یابی انجام می‌شود. در محدوده ترانسمیتر دما، نقطه‌ی دارای مشکل نباید کمتر از ۵ باشد و چرخه‌های متقابل نباید کمتر از ۳ بار باشد. پس از بررسی نتیجه اندازه گیری، خطای نشانگر ترانسمیتر دما را می‌توان محاسبه کرد. نتیجه این روش، ترکیبی از  دما و منبع سیگنال آنالوگ است. روش کالیبراسیون آنالوگ ترانسمیتر دما رایج‌ترین روشی است که عمدتاً برای بررسی ترانسمیتر دمای غیرفعال و ترانسمیتر دمای ریلی DIN استفاده می‌شود.

 روش کالیبراسیون جامع ترانسمیتر دما و سنسور دما: روش کالیبراسیون شامل عیب‌یابی سنسور دما و ترانسمیتر دما با هم است که در آن خروجی ترانسمیتر دما را با تغییر میدان دمای تجهیزات ترموستاتیک اندازه گیری می‌کنند. سپس نقاط مشکل‌دار و چرخه‌های متقابل را با روش کالیبراسیون آنالوگ یکسان کرده و خطای نشانگر ترانسمیتر دما را می‌توان محاسبه کرد. نتیجه این روش ترکیبی از ترانسمیتر دما و سنسور دما است و عمدتاً برای آزمایش ترانسمیتر دمای ترموکوپل یکپارچه و ترانسمیتر دمای RTD یکپارچه با پروب سنسور دما استفاده می‌شود.

دقت تبدیل و دقت کلی ترانسمیتر دما: تولید کنندگان ترانسمیتر دما روش‌های مختلفی برای بیان سطح دقت آن دارند. برخی از سازندگان، آن را دقت تبدیل می‌نامند که بر اساس خود ترانسمیتر دما است و دقت بالاتر ۰٫۱% است. برخی دیگر از سازندگان آن را دقت کلی می‌نامند که بر اساس خطای جامع ترانسمیتر دما و سنسور دما، دقت بالاتر، ± ۰٫۲۵ است.

کالیبراسیون ترانسمیتر دما
کالیبراسیون ترانسمیتر دما

در کاربرد میدانی، سنسورهای دما اغلب می‌شکنند و دقت کلی نمی‌تواند نشانگر اصلی را پس از تعویض حفظ کند. به منظور اطمینان از دقت کلی اصلی، پس از تعویض سنسورهای دما باید اشکال زدایی جامع انجام شود. با این حال، برخی از تولید کنندگان به کاربران توصیه نمی‌کنند که نقطه صفر، محدوده و خطی را به طور تصادفی کالیبره کنند و این پتانسیومتر را پنهان می‌کنند. در این مورد، بیان خطا با دقت تبدیل برای کاربران عملی‌تر است و کالیبراسیون ترانسمیتر دما نیز باید بر اساس دقت تبدیل باشد. مقاومت عایق سنسورهای دما و لوله محافظ فلزی نیز که معمولاً باید بزرگتر از ۱۰۰MΩ باشد. در غیر این صورت، بر روی تست‌های اندازه گیری تأثیر گذاشته یا باعث تداخل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا