کالیبراسیون

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ چیست

دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 17025 مهمترین و اساسی ترین اصل آزمایشگاه های صنعتی برای ارائه پاسخ دقیق و صادقانه به آزمایشاتی است که انجام می دهد.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟

از اساسی ترین و پایه ای ترین اصول آزمایشگاه های صنعتی، استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ است. تمامی بخش های مهندسی صنایع، باید به منظور افزایش میزان کیفیت تولیدات خود و همچنین کاهش هزینه های تولید، این استاندارد را کسب نمایند. استاندارد ایزو، یک استاندارد بین المللی بوده و برای تمامی کسب و کارها در جهان دریافت آن حائز اهمیت خواهد بود.

برای این که میزان استاندارد تولیدات کسب و کارها مورد بررسی قرار گیرد، باید کاربرد استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را مورد بررسی قرار داد. علت اهمیت این مسئله نیز در آن است که هیچ انسانی در جهان تمایل نخواهد داشت که از محصولات غیر استاندارد و بی کیفیت استفاده کند. پس باید تمامی محصولاتی که تولید می شوند، از استاندارد بین المللی و معتبری برخوردار باشند که ISO 17025، اساسی ترین استاندارد آزمایشگاهی در جهان به شمار می رود.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی و کمیته بین المللی به منظور کالیبراسیون (IEC) و امتحانات اعتبارسنجی آزمایشگاه ها تهیه شده است. این استاندارد، نتایج آزمایشگاه ها را بسته به استانداردهای معتبر و قابل قبول بین المللی تعیین نموده و اعتبار محصولات تولید شده را مورد سنجش قرار می دهد.

گواهینامه استاندارد ایزو 17025

چرا باید با استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ آشنا شویم؟ 

از مهمترین و کلیدی ترین ارکانی که به منظور بررسی عملکرد آزمایشگاه ها و سازمان ها در جریان آزمون های قابل اعتماد کالیبراسیون تجهیزات الکتریکی، کالیبراسیون تجهیزات شیمی و … استفاده می شوند، استاندارد بودن تجهیزات تولیدی هستند. در اصل ما با استفاده از استانداردها، عملکرد صحیحی را در آزمایشگاه ها ایجاد می کنیم تا دریابیم که نتایج به دست آمده از آزمایشات تا چه میزان درست هستند.

همچنین می توانیم با رعایت اصول استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ و اصول آزمایشگاهی، کیفیت محصولات تولیدی را بهبود ببخشیم. در نهایت نیز میزان رضایت مشتریان را افزایش داده و جایگاه و اعتبار آزمایشگاه را افزایش دهیم. در تمام جهان، مهمترین استانداردی که در زمینه کیفیت محصولات مورد توجه قرار می گیرد، استاندارد ایزو است. زیرا در تمامی آزمایشگاه های کالیبراسیون صنعتی، کاربرد دارد.

محصولاتی که در صنایع کشاورزی، غذایی، شیمی، برق، مکانیک، میکروبیولوژی و … تولید می شوند نیز، باید از استاندارد ایزو رد شده و گواهینامه دریافت کنند. دریافت این گواهینامه نشان می دهد که محصولات تولیدی هم از نظر فنی و هم از نظر اجرایی قابل اطمینان هستند. پس می توان با اطمینان از آنها در موارد کاربردی استفاده کرد. از این رو دریافت گواهینامه استاندارد ISO، از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ بر پایه کالیبراسیون چیست؟ 

استاندارد ISO 17025 بر پایه کالیبراسیون دستگاه های آزمایشگاهی، به تمامی سازمان ها و شرکت ها و حتی مراکز آزمایشگاهی ارائه می گردد. منظور از کالیبراسیون نیز، سنجش دقیق دستگاه های آزمایشی پیش از مورد استفاده قرار گرفتن آنها است. شرکت هایی که این نوع گواهینامه استاندارد را صادر می کنند، آزمایشات دقیق را یکبار بر روی دستگاه آزمایش انجام می دهند.

در صورتی که جواب آزمایش استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ با کالیبراسیون اختلاف زیادی داشته باشد، نتیجه مورد قبول نخواهد بود. اما در صورت آنکه این میزان اختلاف پایین باشد، می توان نتیجه آزمایش را معتبر و قابل استناد دانست. در حالت اول مجددا باید مشکلات دستگاه شناسایی شده و زیر نظر متخصصان تعمیر شود. سپس برای بار دیگر مورد آزمایش قرار گیرد تا تاییدیه صحت نهایی را دریافت کند.

ISO 17025

 صدور گواهینامه استاندارد ISO 17025

مراجع CB به صورت non accredited، اقدام به صدور گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ می نمایند. آزمایشگاه ها نیز، با پیاده سازی یک نهاد ارزیابی خارجی، می توانند این گواهینامه را دریافت کنند. البته توصیه می شود که این استاندارد حتما از سازمان های اعتبار بخشی دریافت شود. در حال حاضر این سازمان اعتباربخشی در ایران (AB)، مرکز تایید صلاحیت موسسه استاندارد ایران بوده و اقدام به صدور گواهینامه استاندارد ایزو می نماید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر آزمایشگاهی گواهینامه استاندارد ایزو را دریافت نکند، نتایج آزمایشات او توسط مقامات دولتی به هیچ عنوان تایید نخواهد شد. پس لازم است حتما برای کسب تاییدیه تمامی آزمایشات به دنبال دریافت گواهی استاندارد بود. سازمان ها باید برای دریافت این گواهینامه استاندارد، حتما به یکی از سازمان های صلاحیت سنجی (Accreditation Body) درخواست ارسال کنند.

این سازمان ها نیز شرکت هایی هستند که از طرف سازمان استاندارد جهانی و سازمان استاندارد ملی کشور تعیین شده و صلاحیت آنها برای صدور گواهینامه مورد تایید قرار گرفته است. آنها ابتدا دستورالعمل های ایزو را جهت انجام آزمایشات ارسال می کنند و پس از اعلام آمادگی توسط شرکت، بازرسان خود را به محل آزمایشگاه فرستاده و پس از انجام بررسی های لازم گواهی استاندارد را صادر می نمایند.

میان استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ و دیگر استانداردها چه ارتباطی وجود دارد؟ 

اصولا به تمامی شرکت ها و سازمان ها توصیه می شود که قبل از دریافت گواهینامه های تخصصی بین المللی همچون ایزو، گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت یا همان ایزو ۹۰۰۱ را نیز دریافت کنند. این گواهینامه استاندارد هم، از نمونه گواهینامه های بین المللی ایزو به شمار می رود که در کنار احراز صلاحیت آزمایشگاه ها، لازم است دریافت شود.

در این میان، آزمایشگاه های پزشکی و طبی، باید در صورت تمایل به دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵، استاندارد ایزو ۱۵۱۸۹ را نیز از آزمایشگاه های تخصصی پزشکی دریافت کنند. آنها باید حتما در کنار این گواهینامه پزشکی، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را هم از سیستم مدیریت یکپارچه دریافت نمایند.

از آنجایی که دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ نیاز به صرف زمان زیادی دارد، باید فرایند دریافت آن توسط افراد متخصص انجام شود. بهتر است برای دریافت سریعتر و آسان تر این گواهینامه استاندارد، با کارشناسان متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

تفاوت ایزو 9001 با ایزو 17025

دستورالعمل های استاندارد ISO 17025

سازمان ها و شرکت ها برای تایید کردن صلاحیت آزمایشگاه ها، از برخی دستورالعمل های ویژه پیروی می نمایند که این دستورالعمل ها هر چند سال یکبار ویرایش می شوند. ویرایش دستورالعمل های استاندارد ایزو، توسط سازمان جهانی استاندارد به تمامی سازمان ها اعلام می گردد. این دستورالعمل ها از بخش های مختلفی تشکیل می شوند که باید آنها را در دسته بندی زیر بیان کنیم:

قوانین و هنجارها، شرایط و تعاریف

تمامی اطلاعات عمومی و مباحث کلی دستورالعمل ایزو ۱۷۰۲۵ در این بخش گنجانده شده اند.

دامنه فعالیت 

در این بخش که شامل نوع کارکرد آزمایشگاه و حوزه کاری آن است، قوانین و نحوه صدور استاندارد ایزو بیان شده که هر آزمایشگاه با آزمایشگاه دیگر در این مورد تفاوت دارند.

الزامات ساختاری و عمومی

مربوط به ساختار کلی و اصلی آزمایشگاه ها بوده و تعریف کننده روابط میان کارکنان و سلسله مراتب اداری است.

الزامات فرایند

قلب تپنده استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را باید الزامات فرایند بیان کنیم که مراحل آزمایشگاهی از نمونه گیری تا انجام آزمایش و دریافت پاسخ را شامل می شود.

الزامات منابع

این بخش شامل شرکت های ثالثی می شوند که برای دریافت نتیجه با آزمایشگاه همکاری می کنند. مثلا شرکت های تعمیر کننده و نگهدارنده دستگاه های آزمایشگاهی، زیر مجموعه شرکت هایی به شمار می روند که نمونه های آزمایشگاهی را تهیه می کنند.

الزامات سیستم مدیریت 

این بخش از استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ شامل نوع ارتباط مدیران با کارکنان، نوع اداره کردن مجموعه و استفاده از ابزارهای مورد نیاز برای دستیابی به پاسخ می شود.

برای صدور گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ چه پیش نیازهایی لازم است؟ 

برای این که شرکت بتواند از سازمان استاندارد، گواهینامه استاندارد دریافت کند، باید دو پیش نیاز مدیریتی و تکنیکی را ارائه نماید. پیش نیاز مدیریتی شامل نوع برخورد و ارتباط کارکنان و کارمندان با هم می شود؛ در حالی که پیش نیاز تکنیکی و فنی به کیفیت دستگاه های آزمایشگاهی و نتیجه ارائه شده مرتبط است.

در صورتی که آزمایشگاهی قادر باشد یک شرکت بی طرف، ثالث و دارای صلاحیت از سوی سازمان استاندارد را مجاب نماید که شرایط مدیریتی و فنی را برای دریافت نتیجه آزمایشگاهی مهیا کند، می تواند به راحتی گواهینامه استاندارد ایزو را دریافت نماید.

مزایای دریافت استاندارد ایزو

مزایای مهم دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵

باید به صاحبان آزمایشگاه های صنعتی بیان کنیم که دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ برای دستگاه های آزمایشگاه، مزایای بسیاری به همراه دارد. آنها با دریافت این گواهینامه می توانند نتیجه را دقیق تر بررسی کنند. زمانی که دستگاه های آزمایشگاه کالیبره باشند، و نتایج آزمایشگاه دقیق و صادقانه باشد، مشتریان به رضایت خاطر خواهند رسید.

در این صورت است که مشتریان می توانند به مشتریان دائمی تبدیل شوند. در نهایت تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان دائمی، منجر به کسب سود بیشتر و اعتبار بالاتر نسبت به دیگر رقبا خواهند شد. پس آزمایشگاه های صنعتی باید میلیون ها تومان هزینه کرده و گواهینامه استاندارد دریافت نمایند تا بتوانند سود و اعتبار بیشتری به دست آورند.

جمع بندی 

با تمام این تفاسیر، ما دریافتیم که دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ برای تمامی آزمایشگاه های صنعتی و واحدهای مهندسی لازم و ضروری است. این گواهینامه برای آزمایشگاه های مختلف می تواند طی مراحل مختلفی صادر شود. از این رو باید بسته به استانداردهای هر آزمایشگاه و بخش صنعتی، از سازمان استاندارد اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نمود.

سازمان ها و آزمایشگاه های صنعتی که این گواهینامه استاندارد را دریافت کرده باشند، با اطمینان بیشتری به مشتریان خود خدمات ارائه خواهند داد. برای این که اطلاعات بیشتری در خصوص اهمیت دریافت این گواهینامه دریافت کنید، بهتر است با کارشناسان فنی و متخصص ما ارتباط برقرار نموده و مشاوره دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا