کالیبراسیون

کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم

در آزمایشگاه کیفیت آسا لاوان اصفهان تمامی خدمات کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم به صورت در سطح کشوری ارائه می‌گردد.

معرفی کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم

زمانی که صحبت از یک آزمایشگاه شیمی می‌شود، درباره مکانی صحبت می‌کنیم که مملو از تجهیزات مختلف اندازه گیری است. در یک آزمایشگاه شیمی واکنش‌های شیمیایی مورداستفاده در فرایندها و صنایع مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند. تجهیزات موجود در این آزمایشگاه باید از بالاترین دقت و کیفیت برخوردار باشند تا بتوان شرایط ایده‌آل هر آزمایش را ایجاد نمود. به همین جهت کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم بسیار حائز اهمیت است. با این وجود هر دستگاهی ممکن است پس از استفاده‌های مکرر دچار کاهش ‌دقت و کیفیت شود. تعویض دستگاه با یک نمونه جدیدتر همواره آسان‌ترین و درعین‌حال پرهزینه‌ترین روش است. در اکثر شرایط این روش به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی تا زمانی که دستگاه موردنظر به طور کامل بلااستفاده نشده باشد، توصیه نمی‌شود.

کالیبراسیون تجهیزات راهکار جایگزین برای مواردی است که در آن تجهیزات آزمایشگاهی دچار کاهش دقت شده‌اند و نتایج را با خطای بسیار زیادی به نمایش می‌گذارند. به کمک کالیبراسیون، عامل ایجادکننده خطا تشخیص‌داده‌شده و در جهت رفع آن اقداماتی صورت می‌پذیرد. یکی از حوزه‌های کاربرد کالیبراسیون در تجهیزات شیمی و حجم است. تجهیزات شیمی همان تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی هستند. تجهیزات حجم نیز تجهیزات مربوط به اندازه گیری حجم مواد هستند.

کیفیت آسا لاوان یک آزمایشگاه جامع کالیبراسیون در شهر اصفهان است که خدمات کالیبراسیون انواع دستگاه‌های صنعتی و آزمایشگاهی را با قیمتی مناسب و به صورت تضمینی برای متقاضیان محترم از سراسر کشور انجام می‌دهد. کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم بخش کوچکی از مجموعه فعالیت‌های این آزمایشگاه کالیبراسیون است. در ادامه بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه و دلایل نیاز به کالیبراسیون این تجهیزات آشنا خواهیم شد.

 

اهمیت کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم

همان‌طور که می‌دانید تجهیزات آزمایشگاهی شیمی همواره باید دقت بسیار بالایی داشته باشند. علت در این است که در آزمایشگاه شیمی محاسبات بایستی بادقت بسیار بالایی انجام شوند. در یک آزمایشگاه شیمی با مواد و محلول‌های مختلف سروکار داریم که شرط انجام‌شدن واکنش‌ها و امکان استناد به آن‌ها در تحقیقات علمی، دقیق بودن محاسبات انجام شده است. دقت تجهیزات اندازه گیری موجود در این آزمایشگاه شرط مهم و اساسی برای در انجام آزمایش‌ها و اطمینان از اجرای ایمن و صحیح آنهاست.

 اگر هرکدام از تجهیزات موجود در آزمایشگاه شیمی دچار خطای محاسباتی شوند، می‌توانند محاسبات کل فرایند را دچار مشکل کنند.

کالیبراسیون و آزمایش

چه زمانی باید به فکر کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم باشیم؟

اگر تجهیزات اندازه گیری شما در شرکت‌های معتبر جهانی تولید شده باشند در اوایل کارشان می‌توان از صحت عملکرد آنها مطمئن بود. به‌مرورزمان و با توجه به تعدد کاربری‌های شما از این تجهیزات ممکن است به‌مانند گذشته دقت لازم را ارائه ندهند. در چنین وضعیتی نیاز به کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم خواهد بود.

برخی از شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات پروتکل انجام کالیبراسیون دوره را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند. شما بایستی با توجه به برنامه‌های زمانی ارائه شده، در بازه‌های مقرر دستگاه خود را کالیبره نمایید.

آیا همواره کالیبراسیون تحت برنامه ارائه شده باشد؟

نمی‌توان گفت که هر دستگاه اندازه گیری در آزمایشگاه شیمی بر اساس برنامه مقرر شرکت سازنده کالیبره شود. در برخی موارد میزان کارکرد دستگاه بیشتر از حد استاندارد است و یا اینکه تحت‌فشار شوک‌های مکانیکی و الکتریکی مداوم قرار دارد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود دستگاه خود را در بازه های زمانی کوتاه‌تر کالیبره نمایید. بالعکس در حالتی که کاربری تجهیزات شیمی و حجم در آزمایشگاه مربوطه محدود بوده و دستگاه تحت‌فشار خاصی قرار ندارد، می‌توان دوره‌های کالیبراسیون را طولانی‌تر نمود.

چگونه بفهمیم که تجهیزات ما نیاز به کالیبراسیون دارند؟

اگر بخواهیم بفهمیم که تجهیزات شیمی و حجم موجود در آزمایشگاهمان نیاز به کالیبراسیون دارند، می‌توانیم به طریق زیر عمل کنیم. بررسی کنید که صفر دستگاه قابل‌مشاهده باشد و هنگامی که دستگاه تحت‌فشار خاصی قرار ندارد، نشانگر دقیقاً بر روی صفر قرار می‌گیرد.

برای بررسی صحت اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط دستگاهتان می‌توانید موادی استاندارد را که اندازه پارامتر مربوطه را از قبل می‌دانید، در دستگاه قرار دهید. دستگاه رقمی متفاوت از آنچه که آن ماده مربوطه است، به نمایش گذاشت، می‌توان فهمید که دستگاه دچار خطا گردیده است. در چنین وضعیتی کمک گرفتن از خدمات کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم می‌تواند بسیار مفید باشد.

کالیبراسیون تجهیزات حجم

امکان کالیبراسیون چه تجهیزاتی در این آزمایشگاه وجود دارد؟

در آزمایشگاه کیفیت آسا لاوان امکان کالیبره نمودن تمامی تجهیزات شیمی و حجم وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

هدایت سنج.

هدایت سنج در یک آزمایشگاه شیمی توانایی محلول آبی برای انتقال جریان الکتریکی را اندازه گیری می‌کند. هدایت محلول تحت‌تأثیر یون‌های موجود در محلول و دما است. روش‌های کالیبراسیون برای اکثر هدایت سنج‌ها کاملاً مشابه است. این روش‌ها معمولاً شامل استفاده از یک استاندارد هدایت برای تعیین دقت کنتور است. سپس کنتور برای مطابقت با مقدار ارائه شده برای استاندارد تنظیم می‌شود.

ظروف شیشه‌ای.

دقت مهم‌ترین عامل در شیمی است. یک اشتباه جزئی در اندازه‌گیری‌ها می‌تواند منجر به یک فاجعه بزرگ شود. به همین دلیل است که برای اندازه گیری حجم مایعات فقط از ظروف شیشه‌ای حجمی استاندارد استفاده می‌شود. اما این دستگاه‌ها نیز ممکن است برآورد دقیقی را ارائه ندهند. در اینجاست که فرایند کالیبراسیون برای بررسی دقت اندازه گیری حجم کنند، به کار می‌روند.

هیدرومتر.

هیدرومتر وسیله‌ای است که وزن مخصوص یا چگالی مایع را در مقایسه با آب اندازه گیری می‌کند. هیدرومترهای بسیار دقیق می‌توانند بسیار گران باشند و برای اهداف تحقیقاتی ساده‌تر، ضروری نیستند. به‌جای آن با کالیبره کردن هیدرومتر می‌توانید نتایج دقیقی به دست آورید.

PH متر.

اندازه گیری pH همواره باید بادقت فراوانی صورت بگیرد. برای به‌دست‌آوردن داده‌های دقیق pH، باید آن‌ها را کالیبره کنید. در برخی مواقع توصیه می‌شود که کالیبراسیون این ابزار قبل از هر بار استفاده از دستگاه باشد.

کالیبراسیون pH فرایند تنظیم pH متر با اندازه گیری محلول‌هایی با مقدار pH شناخته شده است. این امر به این دلیل است که ویژگی‌های الکترود شما در طول زمان تغییر می‌کند و این باید جبران شود. کالیبراسیون این کار را با تطبیق PH متر شما با ویژگی‌های فعلی سنسور pH انجام می‌دهد.

پیپت.

اگرچه سازندگان پیپت، ابزارها را بادقت در محدوده انتخاب شده تولید می‌کنند، گاهی اوقات ابزارها دقت خود را از دست می‌دهند. مقیاس زمانی بین زمان‌های کالیبراسیون پیپت به قوانین آزمایشگاه یا صنعت خاص بستگی دارد و دقت آزمایش نیز می‌تواند متفاوت باشد. اغلب، یک تحلیلگر روزانه یک کالیبراسیون کوتاه را قبل از استفاده از یک پیپت خاص انجام می‌دهد، اما پیپت باید هرچند ماه یکبار کالیبراسیون بسیار پیچیده‌تری را انجام دهد.

گیج.

کالیبراسیون فشارسنج برای اطمینان از اندازه گیری دقیق فشار در یک سیستم استفاده می‌شود. فشار دقیق برای کاربردهای مختلف برای اطمینان از ثبات، ایمنی در برابر فشار بیش از حد یا نشت ضروری است. برای کالیبره کردن یک گیج فشار، یک ورودی فشار شناخته شده و دقیق به گیج فشار داده می‌شود و قرائت گیج مستند شده و برای دقت تنظیم می‌شود. تفاوت بین مقادیر خطا است و خطا باید کمتر از دقت موردنیاز گیج باشد.

ضخامت سنج التراسونیک.

یک گیج التراسونیک  ضخامت نمونه آزمایشی را با ارسال سیگنال‌های التراسونیک  و زمان‌بندی دقیق سیگنال‌ها در هر دو نقطه ارسال و دریافت، محاسبه می‌کند. با این حال، برای خوانش دقیق ضخامت، باید روی سرعت صوت در نمونه آزمایشی پیکربندی شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کالیبراسیون برای ضخامت سنج التراسونیک  موردنیاز است. مهم‌ترین این دلایل، اطمینان از صحت قرائت‌ها بر اساس استانداردهای شناخته شده و قابل‌قبول است.

بسیاری از پارامترها به‌دقت ضخامت سنج التراسونیک  بستگی دارد، به این معنی که اگر قرائت‌ها اشتباه باشد، این پارامترها نیز اشتباه خواهند بود. این پارامترها، از جمله چگالی، شکل‌ها، اندازه‌ها، اتصالات و غیره. ازاین‌رو، یک ضخامت سنج التراسونیک  کالیبره نشده ممکن است قادر به شناسایی این موارد نباشد.

استانداردهای کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم.

انجام کالیبراسیون تجهیزات شیمی و حجم طبق استانداردهای مختلفی صورت می‌پذیرد. از جمله این استانداردها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ISO 8655: کالیبراسیون تجهیزات حجمی، ۲۰۰۲

ISO 4787: ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی – ابزار حجمی، ۲۰۱۰

ISO 3696، ۱۹۸۷

OIMLR120 ، ۲۰۱۰

 

محل کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی شیمی و حجم.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی شیمی و حجم توسط کیفیت آسا لاوان هم می‌تواند در محل آزمایشگاه و هم در محل کسب و کار شما باشد. با این وجود همواره توصیه می‌شود که انجام کالیبراسیون در محل باشد تا کارشناسان ما با بررسی محیط فعالیت، بتوانند کالیبراسیون دقیق و جامعی را ارائه دهند.

📱 تماس جهت مشاوره
۰۳۱۳۷۷۳۸۵۵۱
☎️ تماس با آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان
۰۳۱۳۷۷۳۸۵۵۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا