کالیبراسیون

کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی

کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی روشی مطمئن و توصیه شده در جهت افزایش دقت تمامی تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد و سختی است.

تجهیزات مختلفی که در داخل یک آزمایشگاه قرار دارند. هر یک بنا به وظیفه‌ای که دارد مشغول اندازه‌گیری یک پارامتر خاص است. دقت بالا و نداشتن هرگونه خطای محاسباتی شرط اساسی برای استفاده از این تجهیزات خواهد بود. به همین دلیل کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی بسیار حائز اهمیت است. تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد، تجهیزاتی هستند که نه‌تنها در یک آزمایشگاه بلکه ممکن است در هر محیطی یکی از آنها وجود داشته باشند. در طرف مقابل اندازه‌گیری سختی را داریم که مختص آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی هستند. نکته قابل توجه این است که مقادیر اندازه‌گیری شده توسط این دستگاه‌ها باید دارای حداقل خطای ممکن باشد. وجود هرگونه خطا در محاسبات این دستگاه‌ها می‌تواند منجر به تحمیل تلفات و خسارات بشود.

برای پیشگیری از وقوع چنین مواردی، انجام کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی در جهت افزایش دقت و کاهش خطای محاسباتی دستگاه‌های اندازه‌گیری توصیه می‌شود. اگر بخواهیم تعریف جامع از کالیبراسیون برای شما ارائه دهیم، این‌گونه می‌توانیم بگوییم که به کمک کالیبراسیون بررسی می‌کنیم که آیا دستگاه موردنظر پارامترهای اندازه‌گیری شده را بر اساس استانداردهای جهانی انجام می‌دهد یا خیر. اگر اندازه‌گیری ها بر اساس مقادیر استاندارد باشد که دستگاه سالم است. در طرف مقابل اگر اندازه‌گیری ها دارای انحراف نسبت به مقادیر استاندارد باشند، باید به کمک کالیبراسیون این انحراف را برطرف نمود.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با خدمات کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی ارائه شده توسط آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان اصفهان آشنا نماییم. در این صورت اگر نیازمند خدمات کالیبراسیون تجهیزات سختی و ابعاد هستید پاسخ بسیاری از سوال ها در ادامه مطلب قرار داده شده است.

کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی

آشنایی با تجهیزات ابعادی

در بین تمامی متغیرهای قابل‌اندازه‌گیری توسط تجهیزات مختلف، ابزارهای اندازه‌گیری ابعاد از مهم‌ترین آنها هستند. توانایی بررسی اینکه یک جسمی به چه اندازه بزرگ و یا کوچک است و اینکه شکل هندسی آن تقریباً چگونه است از نظر فنی و در فرایند تولید نقش اساسی دارد. این امر بیانگر اهمیت تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد است. حفظ دقت در اندازه‌گیری ابعاد در جهت اطمینان از اینکه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی شما در جهت رسیدن به بالاترین کیفیت، بسیار مهم و حیاتی هستند. برای رسیدن به این هدف اجرای منظم کالیبراسیون تجهیزات ابعادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کالیبراسیون تجهیزات ابعادی

کالیبراسیون تجهیزات ابعادی شامل تجهیزاتی است که ابعاد فیزیکی یک جسم مانند طول، عرض، قدر و زاویه را اندازه‌گیری می‌کند. این تجهیزات می‌توانند مانند میکرومتر، کولیس، نشانگرهای دیجیتال انواع متر و خط‌کش‌ها، میکروسکوپ و… باشند. این تجهیزات می‌توانند در هر محیطی مورداستفاده قرار گرفته و نقش مهمی را در فرایندهای تولید و تحقیقات داشته باشند. در آزمایشگاه کالیبراسیون تجهیزات ابعادی با بررسی این تجهیزات از صحت عملکرد آنها در اندازه‌گیری‌های مختلف اطمینان حاصل می‌شود.

انواع تجهیزات ابعادی قابل کالیبراسیون

هر دستگاهی که توانایی اندازه‌گیری فاصله و مسافت را داشته باشد، به عنوان تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد تعاونی می‌شود. این تجهیزات موارد مختلفی را شامل می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کالیبراسیون میکرومتر

میکرومتر یکی از پرکاربردترین تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد بوده که سابقه بسیار بالایی در اندازه‌گیری‌های دقیق داشته است. خود میکرومتر نیز انواع مختلفی دارد که در آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان اصفهان، خدمات کالیبراسیون میکرومتر برای تمامی آنها قابل‌اجرا هستند.

کالیبراسیون کولیس

کولیس یکی دیگر از ابزارهای اندازه‌گیری دقیق است که توانایی اندازه‌گیری قطر داخلی و خارجی و به‌دقت بالا را دارد. کولیس‌ها به دو مدل ساده و دیجیتال وجود دارند. هر دوی آنها می‌توانند پس از مدتی استفاده نیاز به کالیبراسیون داشته باشند. به دلیل تخصصی بودن امر کالیبراسیون کولیس توصیه می‌گردد تا این کار را کارشناسان کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان اصفهان بسپارید.

گیج‌های التراسونیک

گیج‌های التراسونیک می‌توانند ضخامت را با اندازه‌گیری زمان لازم برای عبور یک پالس صوتی از یک ماده و بازتابش به عقب اندازه‌گیری کنند. این در کاربردهای آزمایش غیرمخرب، مانند آزمایش اینکه آیا لوله‌های فولادی در اثر خوردگی داخلی در معرض خطر قرار گرفته‌اند، مفید است.

مانند هر تجهیزات آزمایشی، دقت این دستگاه باگذشت زمان و استفاده زیاد کاهش می‌یابد. آسیب مکانیکی به سطوح اندازه‌گیری، سایش پیچ تنظیم کالیبره شده یا آلودگی مبدل التراسونیک بر خطای محاسباتی چنین ابزارهایی تأثیر می‌گذارد.

صرف‌نظر از اینکه چه چیزی و چگونه اندازه‌گیری می‌شود، تمام تجهیزات اندازه‌گیری ابعادی شما به کالیبراسیون دوره‌ای برای محافظت از یکپارچگی تجارت شما نیاز دارند.

آشنایی با تجهیزات سختی‌سنجی

سختی‌سنجی قابل‌اعتمادترین و پرکاربردترین تست برای ارزیابی خواص فلزات و سایر مواد جامد است. تست سختی امکان ارزیابی خواص یک ماده مانند استحکام، یکپارچگی ساختاری، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر سایش و کیفیت را فراهم می‌کند. این امر به تعیین اینکه آیا یک ماده برای کاربرد موردنیاز مناسب است یا خیر کمک می‌کند. ماهیت غیرمخرب تست سختی‌سنجی، آن را به رایج‌ترین روش بازرسی برای ماشین‌آلات، ریخته‌گری، آزمایشگاه‌های مهندسی و سایر صنایع متالورژی تبدیل می‌کند.

روش‌های سختی‌سنجی

سختی‌سنجی معمولاً با اندازه‌گیری عمق یا اندازه یک فرورفتگی انجام می‌شود که تحت یک بار خاص برای بازه زمانی خاص به سطح ماده فشار داده می‌شود. شکل فرورفتگی بر اساس نوع تست سختی متفاوت است و شامل اشکال توپی، مخروطی و هرمی است. چهار مدل تست سختی وجود دارد که تست انتخاب شده با توجه به نوع ماده، اندازه قطعه و شرایط آن تعیین می‌شود.

  • تست سختی‌سنجی راکول به دلیل سرعت، قابلیت اطمینان و ناحیه کوچک فرورفتگی، محبوب‌ترین تست است. این آزمایش عمق یک فرورفتگی را تحت یک بار بزرگ در مقایسه با عمق ایجاد شده توسط یک پیش بار سبک‌تر اندازه‌گیری می‌کند.
  • تست سختی‌سنجی برینل برای آزمایش نمونه‌های بزرگ‌تر در مواد با ساختار دانه‌درشت استفاده می‌شود و از یک فرورفتگی توپ فولادی یا کاربید استفاده می‌کند.
  • تست سختی‌سنجی ویکرز برای تمام فلزات قابل‌استفاده است و یکی از وسیع‌ترین مقیاس‌ها را در بین تست‌های سختی دارد.
  • تست سختی‌سنجی Knoop جایگزینی برای تست ویکرز است و می‌توان از آن در قطعات بسیار کوچک یا اندازه‌های کوچک مواد استفاده کرد.

کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی در اصفهان

کالیبراسیون سختی‌سنج

مانند هر قطعه‌ای از تجهیزات اندازه‌گیری، سختی‌سنج نیز می‌تواند به دلیل استفاده مکرر فیزیکی دچار خطا شود. بازرسی و کالیبراسیون منظم برای حفظ قابلیت اطمینان آن ضروری خواهد بود. برای کالیبراسیون سختی‌سنج دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد.

کالیبراسیون مستقیم مستلزم تأیید تمام اجزای منفرد سختی‌سنج است، مانند نیرو، ابعاد فرورفتگی، دقت دستگاه اندازه‌گیری و سرعت و زمان چرخه فرورفتگی.

کالیبراسیون غیرمستقیم شامل بررسی سختی‌سنج در برابر بلوک‌های تست سختی تأیید شده است که نشان دهنده نقاط مختلف در محدوده ترازوهای مورد تأیید است. کالیبراسیون غیرمستقیم سختی‌سنج روش قابل‌اعتمادتری نسبت به کالیبراسیون مستقیم در نظر گرفته می‌شود زیرا این روش همه متغیرهای فردی را در عملکرد دستگاه در نظر می‌گیرد.

هرچند وقت یکبار باید کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی انجام گیرد؟

کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و ظرفیت برای هر مورد از تجهیزات یک فاصله کالیبراسیون توصیه شده توسط سازنده وجود دارد. با این حال، لازم نیست کاملاً به این امر پایبند باشید. در عمل، عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند تعیین کند که کالیبراسیون به‌دفعات بیشتر یا کمتر موردنیاز است.

محیطی که در آن تجهیزات مورداستفاده قرار می‌گیرد، سطح مهارت اپراتور و نحوه نگهداری دستگاه بین هر اندازه‌گیری، همگی می‌توانند نقش مهمی در تسریع شروع خطای اندازه‌گیری داشته باشند. بارگذاری بیش از حد ابزار، استفاده در یک محیط نامطلوب (گرم، سرد، مرطوب یا خورنده) یا استفاده از آن به روشی که برای آن طراحی نشده است می‌تواند باعث ایجاد عدم دقت در دستگاه شود. این امر مستلزم کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و ظرفیت مکرر برای حفظ عملکرد صحیح دستگاه است.

استانداردهای کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی

جهت انجام کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی استانداردهای مختلف بین‌المللی رعایت می‌گردد. در آزمایشگاه کنترل کیفیت آسا لاوان اصفهان جهت کالیبراسیون استانداردهای مختلف ISO و IEC رعایت می‌گردند. از جمله این استانداردها می‌توان به مورد زیر اشاره نمود:

ISO/IEC 17025:2005 این استاندارد ضوابط عمومی را در جهت صلاحیت اجرای آزمایش‌ها و همچنین کالیبراسیون تجهیزات ابعاد و سختی مشخص می‌نماید. بر طبق ضوابط مطرح شده در این استاندارد برای انجام کالیبراسیون می‌توان از روش‌های استاندارد، غیراستاندارد و همچنین روش‌های توسعه‌یافته در آزمایشگاه‌ها استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا