کالیبراسیون

ابزار کالیبراسیون

در این مقاله به معرفی انواع ابزار کالیبراسیون مورد استفاده در شرکت‌های صنعتی و غیرصنعتی و اهمیت کالیبراسیون پرداخته شده است.

ابزار کالیبراسیون، تنظیماتی که از طریق کالیبراسیون بر روی تجهیزات انجام می‌شود، تضمین می‌کند که مطابق انتظار عمل کرده و استانداردهای کیفیت را برآورده سازند. بیشتر ابزارها و حسگرهای کالیبراسیون، برای برآوردن مشخصات خاصی طراحی شده اند.

فرآیند تنظیم یک ابزار برای مطابقت با این مشخصات، به عنوان کالیبراسیون شناخته شده و دستگاهی که برای کالیبراسیون سایر ابزارها استفاده می‌شود به عنوان کالیبراتور شناخته می‌شود. کالیبراتورها بسته به ابزاری که برای کار با آنها طراحی شده اند، از نظر شکل و عملکرد متفاوت هستند.

آزمایشگاه کالیبراسیون و صلاحیت‌سازی، آزمایشگاهی است که دارای بالاترین استانداردهای کیفی و همچنین گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌های مختلف صادر شده توسط سازمان‌های مختلف است تا بهترین خدمات و بهترین کیفیت را از طریق ابزار کالیبراسیون، ارائه دهد. شما در شرکت کالیبراسیون فنی مهندسی کیفیت آسا لاوان که یکی از وسیع‌ترین و رقابتی‌ترین حوزه‌ها را در کشور برای کالیبراسیون دارد، می‌توانید کالیبراسیون دماسنج، کالیبراسیون فشارسنج، کالیبراسیون کولیس، کالیبراسیون فلومتر، کالیبراسیون ترموکوپل، کالیبراسیون تنسایل، کالیبراسیون نیرو و… را به صورت حرفه‌ای انجام دهید.

 فرآیند کار کالیبراسیون

ممکن است ابزار شما به خوبی کار کند؛ اما چگونه می دانید که اندازه گیری دقیق آن است؟  اینجاست که کالیبراسیون و ابزار آن می‌توانند کمک شایانی به شما کنند.

در روند کاری ابزار کالیبراسیون، بررسی می‌شود که آیا مقادیر در محدوده قابل قبول (سطح تحمل)، در رابطه با برنامه خاص قرار دارند یا خیر. در غیر این صورت، تجهیزات باید تنظیم شده تا اطمینان حاصل شود که انحراف بین مقدار واقعی و مقدار مورد نیاز در حداقل مقدار خود است.

یک شرکت با تجهیزاتی که نیاز به کالیبراسیون دارد، ممکن است جهت کالیبره کردن، آنها را به آزمایشگاه کالیبراسیون بفرستد. جایی که یک تکنسین ماهر، با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری و آزمایشی که خود باید الزامات کالیبراسیون دقیق را برآورده کنند، تمام یا بخشی از اجزای مورد استفاده در یک فرآیند صنعتی را کالیبره می‌کند.

سازنده معمولاً کالیبراسیون اولیه را روی تجهیزات انجام می‌دهد. کالیبراسیون‌های بعدی ممکن است توسط یک آزمایشگاه شخص ثالث، یا مجددا توسط سازنده انجام شود. فرکانس کالیبراسیون مجدد، بسته به نوع تجهیزات متفاوت خواهد بود.

ابزار کالیبراسیون
دستگاه کالیبراتور در آزمایشگاه کالیبراسیون

ابزار کالیبراسیون

کالیبراتورهای بدنه مشکی: از ساختار سیاه رنگ آن برای کالیبره کردن پیرومترهای مادون قرمز استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً از یک صفحه هدف تشکیل شده‌اند که گسیل پذیری بسیار بالایی دارد. دمای صفحه مورد نظر را می‌توان تا تلورانس‌های بسیار کم کنترل کرد. برای کالیبراسیون و پیرومتر مادون قرمز، صفحه مورد نظر اندازه گیری می‌شود. دمای کنترل شده صفحه با قرائت پیرومتر مقایسه می‌شود. سپس پیرومتر تنظیم شده تا اختلاف به حداقل برسد. انتشار بالای صفحه هدف، خطاهای انتشار را به حداقل می‌رساند.

کالیبراتورهای بلوکی: کالیبراتورهای بلوکی برای کالیبراسیون پروب‌های دما استفاده می‌شوند. آنها حاوی یک بلوک فلزی هستند که می‌تواند تا رسیدن به دمای دقیق، گرم شود. پروب‌های دما را می‌توان در بلوک قرار داد و دمای اندازه گیری شده پروب‌ها را با دمای کنترل شده بلوک‌ها مقایسه کرد. از آنجایی که کاوشگرهای دما معمولاً هیچ تنظیمی ندارند، یک فرآیند تأیید محسوب می‌شوند تا یک کالیبراسیون واقعی.

شبیه سازها و مراجع سیگنال: هنگام کالیبره کردن یک ابزار، مانند پانل متر یا کنترل کننده دما، لازم است یک سیگنال الکتریکی شناخته شده دقیق وارد شود. سپس نمایشگر یا مقدار خروجی دستگاه را می‌توان برای مطابقت با سیگنال ورودی تنظیم کرد. یک مرجع سیگنال برای تولید سیگنال دقیق استفاده می‌شود. مراجع سیگنال به عنوان مرجع ولتاژ، مرجع جریان و مرجع فرکانس در دسترس هستند. هنگام کار با ابزاری مانند ترموکوپل که حسگر را می‌خواند، از نوع خاصی مرجع سیگنال به نام شبیه ساز استفاده می‌شود. شبیه ساز می‌تواند خروجی سنسور را با دقت بازتولید کند. بسیاری از مراجع و شبیه سازهای سیگنال نه تنها می‌توانند سیگنال تولید کنند بلکه می‌توانند آنها را نیز بخوانند.

کالیبراتور حمام‌های کالیبراسیون: تمیز کنندگی این کالیبراتورها ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه بوده و پلاستیک ها، رنگ ها، اپوکسی ها، لاستیک ها، چسب ها، گریس ها، روان کننده ها و روغن های اضافه را از روی تجهیزات برای کالیبراسیون بهتر را پاک می کند. تمیز کردن سریع و به‌موقع عدم دقت تجهیزات را به حداقل می رساند.  این عمل بدون آسیب یا سایش ابزار عمل کرده و جایگزین ایمن تری نسبت به مواد شیمیایی یا حلال های خطرناک است.

اتاق های مرجع کالیبراسیون نقطه یخ‌زدگی: اتاق‌های مرجع کالیبراسیون ice point™ از عناصر خنک‌کننده ترموالکتریک برای تولید یک محفظه مرجع با دمای ۰ درجه سانتی‌گراد بسیار دقیق استفاده می‌کنند. محفظه مرجع می‌تواند برای کالیبراسیونِ پروب‌های دما مورد استفاده قرار گیرد. اما معمولاً در شبیه سازی سیگنال ترموکوپل برای کالیبراسیون و تأیید ابزارهایی که ترموکوپل‌ها را می‌خوانند نیز استفاده می‌شود.

انواع ابزار کالیبراسیون
انواع ابزار کالیبراسیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا