کالیبراسیون

کالیبراسیون نیرو – کالیبراسیون نیروسنج

معرفی کالیبراسیون نیرو و سنسور نیرو و اهمیت آن در پایش دستگاه‌هایی که میزان مقاومت و فشار محصولات و تولیدات مختلف را بر عهده دارند.

کالیبراسیون نیرو

در اهمیت کالیبراسیون نیرو باید گفت، در صنایع تولیدی کیفیت خدمات و محصولات تولید شده، رابطه تنگاتنگی با آن دارد. در این نوع آزمایشگاه‌ها، دستگاه‌ها و ابزارآلات اندازه‌گیری مورد پایش قرار می‌گیرد. گاهی اوقات ارزیابی تجهیزات آزمون و اندازه گیری، پس از بررسی، با عدم تایید مشتریان مواجه می شود. خوشبختانه در آزمایشگاه‌های نیرو مانند آزمایشگاه کالیبراسیون کیفیت آسا لاوان، این فرصت مهیاست تا دوباره تجهیزات صنعتی کالیبره شود. این عملیات تا زمانی که کاربر گرامی از ویژگی ها و استانداردهای فنی تجهیزات اطمینان حاصل نکند، ادامه می‌یابد. این مقاله در نظر دارد، مخاطب گرامی این صفحه را با مفاهیمی چون کالیبراسیون نیرو و سنسور نیرو آَشنا کند.

خدمات آزمایشگاه کالیبراسیون نیرو

در آزمایشگاه های کالیبراسیون نیرو، با کمک لود سل های kgf دستگاههای آزمون مواد را تحت کالیبره قرار می دهند. این تجهیزات می تواند در راستای ابزار کششی یا فشاری باشد. همچنین سرعت و جابجایی دستگاه های آزمون نیز در این نوع آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج می بایست مطابق استاندارد ارائه گردند. یکی دیگر از خدماتی که این گونه آزمایشگاه ها عرضه می کنند، اجرای تدوین استاندارد  راهنمای کالیبره کردن دستگاه های آزمون مواد می باشد. شایان ذکر است، سنجش نیرو ، سرعت، جابجایی و ارزیابی عدم قطعیت آن در محیط های آزمایشگاهی صورت می پذیرد.

شایان ذکر است، آزمایشگاه های کالیبراسیون نیرو، از بهترین و شناخته شده ترین برند های جهانی استفاده می کنند. این تجهیزات به نحوی به عنوان مرجع کاری شناخته می شوند. همراه این ادوات کارشناسان مجرب و دوره دیده ای مشغول به کار هستند که از عهده کار با انواع کالیبراسیون نیروسنج و ادوات مربوطه بر می آیند. این دستگاه ها می تواند در بردارنده اقسام لودسل ، خمشی و برشی ، جک بتن شکن، مقاومت فشاری و همین طور تنسایل کششی باشد. قابل ذکر است، امکانات سنجش عامل تعیین کننده جابجایی و سرعت را دارا می باشند.

از همین رو می توان به جرات گفت، کالیبراسیون نیرو از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار بوده و سطح دقت ، درستی و ایمنی و سلامت آزمون های آن تضمین می شود.

کالیبراسیون-نیروسنج
کالیبراسیون نیرو

معرفی برخی تجهیزات کالیبراسیون نیرو

در کالیبراسیون نیرو، ما شاهد برخی از تجهیزات و ادوات مرجع می باشیم. این دستگاه ها که دارای معیارهای جهانی هستند عبارتند از :

  • اهرم و وزنه اجرای نیروی گشتاوری
  • ابزار  انجام نیروی فشاری و کششی
  • ادوات  مرجع سنجش و ارزیابی گشتاور استاتیکی
  • اقسام سنسور  نیرو در کلاس ها و عرصه کاری گوناگون

معمولا کالیبراسیون نیرو از این تجهیزات برخوردار است:

  • اقسام مختلف گشتاور و آچار گشتاور
  • مدل های گوناگون لودسل(Load Cell)،
  • مدل های مختلف کالیبراتور و ادوات سنجش و ارزیابی گشتاور استاتیکی
  • اقسام سنسورهای نیرو در طبقات  و میدان کاری گوناگون،
  • دستگاه های تولید کننده  نیرو،
  • جک بتن شکن،
  • خمشی تیربتنی،
  • دستگاه سی بی آر،
  • تک محوری خاک،
  • برشی،
  • رینگ نیرو.
جک-بت-شکن
جک بت شکن

جک بتن شکن چیست؟

در کالیبراسیون نیرو، تجهیزات فراوانی وجود دارد که ضریب امنیت و کیفیت محصولات صنایع مختلف را تضمین می کند. در این فرصت محدودی که در اختیار این مقاله قرار گرفته است، امکان بررسی همه این تجهیزات نیست. لذا به معرفی جک بتن شکن بسنده می‌کنیم.

در آزمایشگاه های کالیبراسیون نیرو، غالبا بعد از این که بتن ها ساخته می شوند و نوبت فرآوری آنها می رسد، با وسیله مدرنی به نام جک، مقدار مقاومت آن را مورد پایش قرار می دهند. بدین وسیله بتن را از نظر سطح کیفی که همان سختی بتن باشد، در برابر انواع مختلف فشارهای پیش بینی شده می آزمایند. گفتنی است این ابزار قادر است بر روی نمونه های بتنی که در اشکال مختلفی مانند مکعب و استوانه ساخته شده اند، این آزمایش را به انجام برساند.

چگونگی عملکرد این دستگاه هنگامی که کالیبراسیون نیرو برای آن در نظر گرفته می شود، بدین گونه است: نمونه هایی از بتن های آماده شده را درون دستگاه جک بتن شکن می گذارند. جک باید بر روی بتن نمونه، فشاری محوری وارد نماید . این فشار تا هنگامی که بتن مورد آزمایش از هم متلاشی شود، ادامه می یابد. جک بتن شکن بعد از اعمال فشار و ایجاد اولین ترک، درصد معینی از همه فشارهای به کار رفته را به آن وارد می کند تا بتن کاملا به مرحله متلاشی شدن برسد.

گشتاور چیست و چه نقشی در کالیبراسیون نیرو دارد؟

در کالیبراسیون نیرو، شیوه‌های متنوعی برای سنجش گشتاور موتور یا سنجش فشار موجود است. انواع مختلفی برای این مساله طراحی شده است که اغلب دارای عنصری الاستیک می‌باشند. این نوع اندازه گیری، کمیت مکانیکی را به یک انحراف بدل می‌سازد.

با کمک سنسور نیرو، گشتاور موتور انحرافی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. حتی می‌توان با کمک آن مجموعه‌ای از انحراف سنج‌ها،  سیگنال الکتریکی مناسب با کیفیت‌های نیرو را تولید کرد. تبدیل کننده‌های تجاری بسیاری جهت سنجش گشتاور موتور نیرو، موجود است. میله‌ها، ستون‌ها، تیرهای استوانه‌ای شکل، دیافراگم‌ها جزو موارد کششی هستند که به صورت‌های خاصی در طراحی این تبدیل کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه براین در کالیبراسیون نیرو، به منظور سنجش گشتاور موتور، کمک از استرین گیج، سنسور نوع خازنی، گشتاور القایی و …رایج است. در آزمایشگاه، با مدنظر قرار دادن وسایل موجود و دسترسی به عناصر، طرح ریزی و تولید این حسگر با کمک استرین گیج امکان پذیر است.

اهمیت آزمایشگاه کالیبراسیون گشتاور

یکی از مواردی که در آزمایشگاه کالیبراسیون نیرو، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد، گشتاورسنجی است. این موضوع در صنایع بویژه در صنعت خودرو و قطعات آن و همین طور صنعت هوایی کاربرد دارد. در آزمایشگاه، طریقه کاربرد و بازه کاری گشتاور سنج‌ها و آچارهای گشتاور باید به طرز صحیحی صورت بگیرد. در آزمایشگاه کالیبراسیون گشتاور، به منظور کالیبره کرده از دو وسیله مرجع استفاده می‌کنند که یکی از آنها ترک تستر است. به منظور کم کردن خطای انسانی نیز از میز گشتاور مناسب در این پروسه کمک می‌گیرند. علاوه بر این، مدل و کلاس این دو تجهیزات در آزمایشگاه‌‌های مربوطه مدنظر قرار گرفته و خطای سنجش را نیز در بوته نقد قرار می‌دهند.

سنسور-نیرو
سنسور نیرو

انواع سنسور نیرو در کالیبراسیون نیرو

در ادامه درباره اهمیت سنسور در کالیبراسیون نیرو نکاتی ارائه می دهیم. همانطور که می دانید، بدون سنسور نیرو ، خوانش و ترجمه نیروهای مکانیکی که به کار می روند، انجام شدنی نیست؛ نظیر نیروهای کششی و فشاری . این سنسورها به گونه ای طراحی شده اند که می شود از میزان آنها به منظور انعکاس مقدار نیرو بهره برد. گاهی اوقات نیز  سیگنال ها این امکان را فراهم می آورند که به اپراتورها اطلاعاتی داده شود. نشانگرها و کنترل کننده و رایانه ها نیز از جمله مواردی هستند که این سیگنال ها برای آنها فرستاده می شوند. سنسور نیرو ،  به منظور نظارت و پایش عملکرد ادوات و فرایندهای صنعتی کاربرد دارند. هر چند که سنسورهای نیرو و مبدل های آن با هم مغایرت داشته  ولی این دو مفهوم غالبا به جای یکدیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

سنسور در کالیبراسیون نیرو در مقیاس وسیعی از سایزها در اختیار هستند و می شود از آنها برای شناختن نیروها از کسرهای اونس تا مبالغ بیشتر مانند صدها تن نیز کمک گرفت. این حسگرها در گستره وسیعی از محصولات و برنامه ها نظیر مقیاس حمام، آلات موسیقی، تجهیزات پزشکی و صنایع دیگر کاربرد دارد.

انواع سنسور نیرو

در بحث کالیبراسیون نیرو،  انواع مختلفی از  سنسور نیرو قابل مشاهده است.  هر یک از این سنسورها  از فرایندهای متفاوتی جهت سنجش مقدار یک نیروی داده شده استفاده می کنند.  رایج ترین سنسورهای نیرو عبارتند از :

  • Load Cells،
  • strain Gages،
  • pressure Sensing Resistors FSR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا